kungdavidsson

Direktlänk till inlägg 17 januari 2013

Det är inte lätt att förklara för en som inte begriper..

Av Stefan Carlsson - 17 januari 2013 19:07

..D.v.s. mina grannar, en del av dem. De begriper nämligen inte att de har just grannar. Jag har hamnat i ett inferno av musik, tv-apparater på högsta volym, dataspel och abstinensfyllda tonåringar. Tror ni jag tar strid? Så in i.. Har flyttat runt de senaste åren som värsta nomaden, oftast ofrivilligt. Har absolut inga planer på att packa igen, p.g.a. någon idiot som inte fattat att han har en granne...


Förutom detta så har de senaste dagarna bjudit på flera händelser som hamnar i historieböckerna. Bl.a en masskrock i skåne  och en städare som var trött på sitt jobb och startade tåget. Ställde mig en annan fråga när jag såg bilderna från tågolyckan, vem fan vill bo där järnvägsrälsen slutar? Känns lurigt..?

Masskrocken ja, skaplig smäll. Kunde blivit så mycket värre. Latsbilsflaken hängde utanför räcket. Inte många meter från att flera bilar störtat ner på åkern under bron. Då hade antagligen dödsiffran stigit ordentligt. Man ska väl ha en klapp på axeln för bra kvalité på vägräcken i alla fall. De räddade många liv.


Jerringpriset har delats ut också och det gick som bekant till Lisa Nordén för sin insats i OS i somras. Lisa tog silver i triathlon och det tillsammans med att vinna VM räckte för att vinna svenska folkets hjärtan. Rätt eller fel? Lisa förtjänar det, och det var absolut inte fel, i alla fall inte jättemycket. MEN det finns några andra prestationer, eller rättare sagt en annan person som uträttade saker förra året som vi kanske inte får uppleva igen. I alla fall inte på väldigt, väldigt, väldigt lång tid. Robert Laul skriver det bra:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/robertlaul/article16070599.ab


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Har börjat komma igång ordentligt på gymmet igen. Känns bra, riktigt bra (förutom en ministräckning i en magmuskel). Nu gäller det att inte gå på för hårt, att äta och sova ordentligt. Annars kommer bakslaget i form av sjukdomar, sömnsvårigheter och ett allmännt mindre bra humör, t.e.x

Gäller som sagt att äta ordentligt, och det hjälper min Hanna till med. Där börjar jag bli lite bortskämd..  

Jag får bjuda igen i form av ett gediget hemarbete, typ diskning och strykning..  


Kan bli gott härj på jobbet med. Det får jag naturligtvis inte orda om här men så mycket kan jag säga att skiftarbete är som gjort för sprickor mellan folkgrupperingar. I detta fall två olika skift. Grundvärderingar och grundtankar kan skilja sig något så ofantligt. Inget specifikt för för min arbetsplats, det gäller nog generellt över lag. Skriver nog för jag har enbart jobbat skift där. Men min övriga livserfarenhet säger mig att det förekommer på många olika ställen, inte bara på arbetsplatser. På alla ställen och platser där det finns större grupper med människor och där ledarskapet skiljer sig imellan, där finns eller uppstår det nästan alltid sprickor. Oundvikligt. Vad gör man åt det? Tja, i detta fallet borde arbetsgivarens krav och värderingar vara en ledande stjärna. D.v.s bestämt ledarskap. Nåväl, de.t har inte exploderat än och jag tar striden när första skottet avlossas  


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Inte mycket sport idag. I alla fall inte det som intressera mig. Tre matcher i elitserien ska dock spelas. AIK mot Luleå, HV spelar hemma mot Modo och Växjö ska försöka ta poäng mot serieledarna SAIK! Går så där just nu, underläge med 0-2. Luleå leder även dom och bottenlagen verkar ha förödande svårt att ta poäng mot lagen på övre halvan. Helt ärligt så känns serien ojämnare än på länge. Så här efter jul är jag van att se lagen som kämpar i de nedre regionerna av tabellen slå topplagen på ren motivation. Verkar inte som den finns denna säsong, eller så saknas helt enkelt förmågan. Känns så. HV har just nu 1-1. HV har haft problem med just Modo denna säsong. Hoppas på trendbrott nu. HV behöver tugga igång igen, ordentligt. Man har fortfarande får djupa svackor mellan och under matcherna. Nu vet jag att många rynkar på näsan, det finns de lagen som har betyyydligt större problem. Och så är det naturligtvis. HV förbereder sig förstås för slutspel och kraven är som vanligt höga. Då duger inte liret man visat upp den senaste tiden. Det är det jag menar med att "tugga igång". Sedan vet jag att det är lag som behöver tugga igång för att slippa tråkigheter som exempelvis allsvenskt spel.


Några andra lag som måste upp i nivå är IK Oskarshamn och DIF. DIF är inne i en sämre period igen. Stryk igår borta mot Karlskrona med 4-1 och i omgången innan det så fick man pisk hemma mot Tingsryd. Det såg bra ut ett tag men det vill till bättre takter om man ska ta klivet upp igen. Nåja, många matcher kvar och man ligger fortfarande på en Play Off- plats. IK förtjänar just nu inte att göra det, och det gör man som bekant inte heller. Visserligen har Asplöven betvingat många lag på hemmaisen, men.. Matchen spelades för övrigt i Luleå så det var inte ens på riktiga hemmaisen. IK tapapde en 4-1- ledning till förlust 6-5. Det är för dåligt om man vill ha chans på en Play Off- plats. Just denna ojämnheten förföljer IK denna säsong och jag undrar om de ska ha kapacitet att kravla sig över stercket igen. Derby imorgon hemma mot Tingsryd. Lurig match, oerhört lurig match. Vinst är bara ett måste!


Undra om inte toppstriden avgjordes i alla fall. Leksand slog Karlskoga och har nu en ganska betryggande ledning. Kval till elitserien blir det. Men det tillsammans med Janne Jofesson och Uppdrag granskning som ska ta en djupdykning i klubbens affärer och ekonomi. Inte en dag för sent om du frågar mig..


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Detta är en annan del av det "nya Sverige". Sanslöst. Ska inte klandra arbetsförmedlingen för mycket. De har sina begränsingar och får naturligtvis sina riktlinjer från högre höjder. Tyvärr från ungefär samma höjder som de som vill ha fri invandring för att det finns många jobb som våra arbetslösa ungdomar inte vill ha. Ett jättestort frågetecken för vad som håller på att hända i detta vackra land.. Tankesättet känns allt annat än jordnära:


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16088405.ab


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





Fredag imorgon. Inte tråkigt. Helgen bjuder bl.a på innebandy i Vetlanda. Blir tufft, som det ska vara. Kanske hockey men säkert en hel del umgänge med min bättre hälft.


Ha en trevlig torsdagkväll!


Lev väl//Carlsson

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Carlsson - 23 april 2013 21:39

Nej nu skojade jag. Mitt lag är Liverpool (ni vet, det laget med e livs levande vampyr). Men i CL hoppas jag Bayern München vinner hela allt. Det är deras tur nu! Och efter halva första halvleken i semifinal 1 leder de också över Barca med 1-0. Det s...

Av Stefan Carlsson - 22 april 2013 20:50

undertecknad som guide ledde oss till havet och fiskevatten norr om Oskarshamn. Vädret var på våran sida, återigen. Solen strålade och på morgonen var det även vindstilla. Det skulle dock ändra på sig och fram på dagen var det allt annat än lugnt. Ja...

Av Stefan Carlsson - 22 april 2013 17:45

Förutom att det är givet att hålla på dem, så har de ett gemensamt problem. De har båda problem med en av lagets största stjärna. Darcy Ward är glad i hågen när promillen stiger och Louis "Hannibal Lector" Suarez gillar dels att tugga på andra männis...

Av Stefan Carlsson - 19 april 2013 23:22

Tycker ett par stalltips kan vara på sin plats. Och då syftar jag på träning, rent generellt. Ni som inte är intresserade kan ju hoppa över detta inlägg  . Och vad åsyftar jag då när jag skriver träning. Beror helt på utgångsläget. En s.k. soffligg...

Av Stefan Carlsson - 19 april 2013 21:14

speedway behöver är att förknippas med alkohol och struliga ungdomar. Enligt olika obekräftade uppgifter från undertecknad verkar det som om Dackarnas egna partyguru, Darcy Ward, återigen skitit i det blå skåpet. Denna gång tillsammans med speedwayvä...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards